Το ποσό αυτό -έστω και με τις γνωστές καθυστερήσεις- τα επόμενα χρόνια θα αποτελέσει τον μόνο πόρο ολοκλήρωσης κρίσιμων υποδομών, αφού λόγω Μνημονίου οι κρατικές επενδύσεις σχεδόν μηδενίζονται. Τώρα όμως έρχεται προ των πυλών ο σοβαρός κίνδυνος το ποσό να περικοπεί δραστικά την επόμενη προγραμματική περίοδο. Η διαπραγμάτευση για τα κονδύλια που θα μοιραστούν μετά το 2013 έχει ξεκινήσει ήδη στις Βρυξέλλες. Οι πρώτες προτάσεις που προέρχονται κυρίως από τις χώρες της Βόρειας Ευρώπης, με τη Σουηδία να αναδεικνύεται σε βασικό υπέρμαχο, δείχνουν ότι προκαλείται τριπλός κίνδυνος για το μέλλον των κοινοτικών επιδοτήσεων, στον οποίο προς το παρόν δεν έχει «απαντήσει» διπλωματικά η Αθήνα:
1 Συστήνεται οι πόροι συνολικά για την Ε.Ε. να περιοριστούν ή έστω να διατηρηθούν στα επίπεδα που αποφασίστηκαν το 2005 για το ΕΣΠΑ. Αυτό σημαίνει στην πράξη (λόγω πληθωρισμού) λιγότερα λεφτά.
2 Προτείνεται να υπάρξουν πολύ αυστηροί όροι δημοσιονομικής πειθαρχίας, με ποινές περικοπής ή και επιστροφής κονδυλίων για τα κράτη-παραβάτες. Η διάταξη που εκτιμάται ότι φωτογραφίζει την Ελλάδα αναμένεται να ανακοινωθεί επισήμως από την Κομισιόν την προσεχή εβδομάδα.
3 Δεν υπολογίζουν την κατανομή των πόρων με συνθήκες ύφεσης (δηλαδή το ΑΕΠ του 2011) , αλλά με βάση την (εξωπραγματική πλέον) κατάσταση της οικονομίας της περιόδου 2007-2009. Ετσι, μοιραία καταγράφονται σαν «πλούσιες» πάνω από τις μισές ελληνικές περιφέρειες και «αποβάλλονται» από το νέο ΕΣΠΑ.
Μεταβατική κατηγορία
Υπενθυμίζεται ότι οι κανονισμοί της Ε.Ε. λένε ότι για να μπει μία περιφέρεια στο ΕΣΠΑ πρέπει το ΑΕΠ ανά κάτοικο να είναι χαμηλότερο από το 75% του μέσου εισοδήματος της Ε.Ε. Αν είναι υψηλότερο από το ποσό αυτό αλλά χαμηλότερο έστω από το 75% του εισοδήματος των 15 παλαιών κρατών, εισάγεται σε μια μεταβατική κατηγορία που λαμβάνει βέβαια πόρους, αλλά λιγότερους.
Στο ΕΣΠΑ μόνο δύο περιφέρειες (Στερεά Ελλάδα και Νότιο Αιγαίο) χαρακτηρίστηκαν ως πλούσιες λαμβάνοντας μόνο 210 εκατ. ευρώ και άλλες τρεις (Κεντρική Μακεδονία, Δυτική Μακεδονία και Αττική) μπήκαν στην ενδιάμεση κατηγορία λαμβάνοντας 6,5 δισ. ευρώ.
Αν δεν καταφέρει η Ελλάδα με οικονομική διπλωματία και συνέργεια με άλλα κράτη του Νότου που αντιμετωπίζουν παρόμοιο πρόβλημα, να πείσει την Ε.Ε. ότι πρέπει να ληφθούν στοιχεία του 2011 ή μεταγενέστερα που να αποτυπώνουν την κρίση, τότε την πόρτα της εξόδου πέρα από τη Στερεά Ελλάδα και το Νότιο Αιγαίο ακολουθούν με βεβαιότητα πολλές άλλες περιφέρειες:
* Της Αττικής (που είχε ΑΕΠ ανά κάτοικο ίσο με το 128% του κοινοτικού μέσου όρου το 2007, δηλαδή το πρώτο από τα 3 έτη που θα προσμετρηθούν).
* Της Κρήτης.
* Της Δυτικής Μακεδονίας.
* Της Πελοποννήσου.
* Οσο για τα Ιόνια Νησιά, το 2007 ήταν 1% κάτω από το όριο και εκτιμάται ότι θα ξεπεραστεί.
Αρμόδια στελέχη εξηγούν ότι πολύ πιθανό είναι ο κίνδυνος να υπάρξει και για άλλες περιφέρειες που είναι «κοντά» όπως η Κεντρική Μακεδονία, η Θεσσαλία, η Ηπειρος και το Βόρειο Αιγαίο.
Και τούτο διότι το 2011 η ΕΛΣΤΑΤ θα πρέπει να ανακοινώσει την νέα αναθεώρηση του ΑΕΠ η οποία θα αλλάξει όλα τα δεδομένα και των προηγούμενων ετών, δηλαδή θα «πλουτίσει» στα... χαρτιά και άλλες περιοχές της χώρας. Υπενθυμίζεται ότι η αναθεώρηση επί Ν.Δ. έφερε τα πάνω-κάτω στους περιφερειακούς λογαριασμούς, με αποτέλεσμα σήμερα τα στοιχεία του 2001 στα οποία είχε βασιστεί η κατανομή του ΕΣΠΑ να δείχνουν πολύ πιο πλούσια την Αττική από ό,τι στο παρελθόν που φαινόταν φτωχότερη του Ν. Αιγαίου...*
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου